In 2024 bood nog 83 procent van de accountancybedrijven adviesdiensten aan, in 2025 stijgt dat al naar 93 procent. Inzichten worden in toenemende mate met hulp van AI verkregen. Het gebruik van AI is in een jaar tijd meer dan verviervoudigd, van 9 procent van de kantoren naar 41 procent.
Dat stelt Kluwer in de Europese uitkomsten van de jaarlijkse rapportages over accountancy 2025 voor verschillende continenten. “Adviesdiensten worden de basis van moderne klantbetrokkenheid. Bedrijven gebruiken gegevens en AI om proactieve, gepersonaliseerde begeleiding te bieden die loyaliteit en groei stimuleert.”
Verdere belangrijke uitkomsten:
- Voor 2025 verwacht 83 procent van de bedrijven een hogere omzet en 79 procent een hogere winst dan over het jaar 2024.
- Ruim 30 procent van de bedrijven ontving private equity investeringen in de afgelopen drie jaar. Een kwart van de accountantskantoren meldt fusie en/of overname in de afgelopen drie jaar. Deze trends zet door komende jaren, zo verwachten accountants, vooral als gevolg van vereiste investeringen in technologie.
- 75 procent van de bedrijven verwacht groeiende investeringen in AI in de komende drie jaar.
Dus 25 procent verwacht van niet, wat wellicht nog opvallender is dat Kluwer vaststelt: “AI is niet langer experimenteel, maar essentieel. Bedrijven integreren AI in hun dagelijkse werkprocessen en realiseren zo een hogere productiviteit, meer klantwaarde en strategische inzichten. Agentic AI is in opkomst als een gamechanger op het gebied van advies, planning en compliance.”
Bijna 50 procent van de Europese accountantsbedrijven maakt gebruik van workflow-automatisering. Voor Nederland is dat 56 procent. Ook voorziet de helft van de bedrijven een toename in advies over cybersecurity, data-privacy en ander technologisch advies.
Echter, ondanks het grote vertrouwen in machines en software voor de uitvoering van accountantstaken blijft het aantrekken en AI-scholing van menselijk talent een flessenhals: “Accountantskantoren heroverwegen hoe ze talent aantrekken, ontwikkelen en behouden, en talent behouden. De verschuiving van reactieve werving naar strategische taken voor klanten verandert rollen, werkstromen en cultuur. Accountants moeten investeren in flexibiliteit, automatisering en het aanleren van vaardigheden waarmee ze de moderne vereisten aankunnen.”
Bovendien blijven accountants stuiten op de traditionele horden, zoals groeiende complexiteit van regelgeving, druk op de deadlines en het bijhouden van de technologie. Dit blijven de grootste uitdagingen, onveranderd ten opzichte van 2024. Dat remt het vermogen van bedrijven om op te schalen en te innoveren.
En ook: “De complexiteit voor de klant, gekoppeld aan interne overbelasting, versterkt de noodzaak voor bedrijven om niet alleen te digitaliseren, maar ook heroverwegen hoe ze waarde leveren. Dat betekent ook investeren in gebruiksvriendelijke digitale portalen, communicatiemiddelen voor cliënten en geautomatiseerde onboarding en het verzamelen van documenten.”