Boekhouden voor dummies: Zo ga je ermee van start

Boekhouden
6 Min Read

Als ondernemer krijg je in de praktijk gegarandeerd te maken met de nodige hoeveelheid aan administratie. Niet alleen ga je bijvoorbeeld zelf facturen uitschrijven, daarnaast zal je ook zelf aankoopfacturen ontvangen, dien je een Btw-aangifte in te dienen en ga zo maar door. Voor al deze verschillende (en nog heel wat andere) zaken geldt dat ze allemaal onder de noemer van de boekhouding vallen.

Boekhouden vormt niet zelden een behoorlijke doorn in het oog van de ondernemers, maar toch is het ontzettend belangrijk. Wil jij graag alles te weten komen over boekhouden voor dummies en dus over hoe je daarmee van start gaat? Dan is het zeker interessant om even alle informatie hieronder op deze pagina grondig door te nemen.

Een boekhouding voor dummies hoeft echt niet complex te zijn

Boekhouden voor dummies tips
Boekhouden voor dummies tips en weetjes

Voor menig aantal ondernemers geldt dat zij helemaal geen behoefte hebben aan een uitgebreide, complexe boekhouding. Voor deze kleine ondernemers wordt zelfs boekhouden voor dummies nog veel te complex gemaakt. Zelfs dan wordt er namelijk nog vaak gesproken over termen zoals:

  • Afschrijvingen
  • Grootboekrekeningen
  • Margeregelingen
  • Afletteren

Bovenstaande terwijl het voor veel beginnende en kleine ondernemers al een behoorlijke opgave kan zijn om de termen debiteuren en crediteuren goed uit elkaar te kunnen houden. Bovendien geldt voor heel wat zaken dat ze eigenlijk helemaal niet nodig zijn bij het opzetten van een boekhouding voor dummies. Een uitgebreide boekhouding is dan ook eigenlijk slechts in een beperkt aantal situaties nodig zoals:

  • Wanneer je een investeerder hebt
  • Als er sprake is van een personeelsbestand
  • Wanneer je buitenlandse klanten hebt

Zelfs wanneer er wordt gesproken over boekhouden voor dummies kan er dus in de praktijk worden vastgesteld dat er vaak een zeer complexe uitleg vormt. Dit terwijl dit eigenlijk helemaal nergens voor nodig is. Wanneer je alle overbodige onderdelen van een uitgebreide boekhouding gaat schrappen zal je dan ook tot de vaststelling komen dat een boekhouding voor dummies best als vrij eenvoudig kan worden bestempeld. Dat klinkt mogelijks ook bij jou als muziek in de oren.

Hoe ziet een eenvoudige boekhouding eruit?

Boekhouden voor dummies hoeft dus in de praktijk helemaal niet zo complex te zijn als je mogelijks zou vermoeden. Voor de basis van een boekhouding geldt dan ook dat ze eigenlijk alleen maar bestaat uit de aangifte voor:

  1. De omzetbelasting
  2. De inkomstenbelasting

Alleen voor deze laatste geldt dat ze als wat complexer kan worden bestempeld. Dit niet in het minst omdat je als ondernemer plots te maken krijgt met heel wat zaken waar je voorheen als particulier niet naar om hoefde te kijken. Denk hierbij niet alleen aan een balans en een jaarrekening, maar ook aan de scheiding tussen je bedrijfsvermogen en je persoonlijk vermogen.

Voor de Btw-aangifte geldt dat ze eigenlijk zeer voordelig uit te voeren is. Je moet je op dit vlak eigenlijk alleen maar bewust zijn van je inkomsten en uitgaven. Voor deze aangifte geldt dan ook dat heel wat ondernemers ervoor kiezen om ze gewoon zelf te regelen. Dat is best eenvoudig.

Wat heb je nodig om te kunnen boekhouden?

De meeste mensen die informatie over boekhouden voor dummies opzoeken zijn startende ondernemers. Voor starters geldt namelijk dat ze vaak geen groot budget voor handen hebben waardoor ze (logischerwijs) graag zoveel mogelijk kosten willen uitsparen. Dat geldt zeker voor de doorgaans toch relatief hoge kost van een boekhouder.

Wanneer dat ook geldt voor jou is het aan te raden om voor jezelf te bepalen hoe je zelf jouw boekhouding gaat voeren. Er zijn tegenwoordig op de markt verschillende hulpmiddelen terug te vinden. Grofweg maken we op het vlak van boekhouden voor dummies echter een onderscheid tussen de onderstaande opties:

  1. Je kiest ervoor om gebruik te maken van een Excel spreadsheet
  2. Je kiest ervoor om gebruik te maken van een eenvoudig boekhoudprogramma

In het verleden werd er bijzonder vaak voor deze eerste optie gekozen. Dit gezegd hebbende is het zo dat een dergelijke spreadsheet al snel onoverzichtelijk kan worden. Bovendien loop je ook tegen het risico aan dat er ongewild (ernstige) fouten in sluipen met alle gevolgen van dien.

Een eenvoudig boekhoudprogramma is aan te raden

Het gebruik van een Excel spreadsheet valt tegenwoordig dus duidelijk niet echt meer aan te raden. Er bestaan gelukkig een groot aantal vrij eenvoudige boekhoudprogramma’s voor ZZP’ers die je een zeer interessant alternatief kunnen bieden. Niet alleen geldt voor deze programma’s dat ze je alleen de vereiste basisfunctionaliteiten bieden, bovendien is alles doorgaans ook zeer overzichtelijk.

Tel daar bovendien ook nog eens een scherpe prijs bij op en het is voor startende of kleine ondernemers zeker interessant om hiernaar te kijken. Kies je bovendien voor een online boekhoudprogramma? Dan kan een boekhouder altijd met je meekijken. Ook dat is voor starters zeker interessant.

Share This Article