In een verrassende zet die de wenkbrauwen doet fronsen in het financiële district van Boston, heeft Deloitte in zijn gloednieuwe kantoor van 138.000 vierkante meter in het prestigieuze Winthrop Center een opmerkelijk besluit genomen: er zijn geen prullenbakken bij de bureaus. Ja, je leest het goed. Werknemers van de professionele dienstengigant zullen het zonder persoonlijke prullenbakken moeten doen, als onderdeel van een duurzaamheidsinitiatief gericht op “het juiste doen” met afvalverwerking.
Rebecca Chasen, Managing Partner van Deloitte New England, legt in Boston Business Journal uit: “Dit dwingt mensen om op te staan en het afval op de juiste manier weg te gooien.” Hoewel de intentie om milieubewust gedrag te bevorderen prijzenswaardig is, vragen critici zich af of dit niet een stap te ver gaat. Eerst moesten werknemers met moeite terug naar kantoor na de pandemie, en nu wordt hen zelfs de simpele luxe van een prullenbak naast hun bureau ontzegd?
Het besluit draait natuurlijk niet alleen om duurzaamheid, maar ook om kostenbesparing. Met een gemiddelde prijs van $7,46 per prullenbak, bespaart Deloitte ongeveer $26.110 door 3.500 werknemers geen persoonlijke bakken te geven. Hoewel dat een klein bedrag is voor een gigant als Deloitte, benadrukt het wel de drang naar efficiëntie. Het Winthrop Center, geprezen als een “kantoor van de toekomst,” biedt ruimte voor samenwerking, terrassen op elke verdieping en voorzieningen gericht op welzijn. Toch is het gebrek aan prullenbakken het gesprek van de dag.